Luahan hati

Thursday, June 28, 2007
Ada bf?
Takder..

Tipu la.. org cantik cam ko takkan takde.. *iks! cantik ke aku? (terperasan skejap)*
Betul la. sekarang takde.. dulu2 ada la..

Owh! ye ke.. bila break up?
awal tahun aritu.

Dengan siapa?
Ko tak kenal.

Dia dah kerja?
Masa tu dia masih belajar. skrg dah abes.. bulan 8 nie dia mula keje.

Kerja ape?
Doktor.

Siapa yg mintak break up?
Dia.

Kenapa?
*diam*


Selalu sangat dapat soklan2 nie. dalam banyak2 soalan tu, mie paling tak suka soalan yg terakhir tu. ntah kenapa bila diajukan soalan tu, mie pasti akan terdiam skejap, jiwa mie memberontak, tertekan dan macam2 lg perasan yg timbul. mungkin mereka nampak mie ok je saat tu, tp dalam hati nie, tuhan je yg tahu. ikutkan hati, mie taknak ingat walau sesaat pun kenangan2 antara mie ngan MFS dan ape yg dah dia lakukan terhadap mie. muak dan buang masa memikirkan tentang lelaki2 yg kononnya bijak tapi langsung tak tahu nak menghargai seseorang. tapi, oleh kerana mie tak nak org buat andaian yg bukan2 terhadap mie.. jadi, mie harus ceritakan pekara sebenar. jika dia mengatakan mie sengaja menjaja cerita untuk mendapat publisiti mahupun simpati. pegi mati!!

Beberapa bulan lalu mie seolah2 seperti orang bodoh dan keliru pabila memikirkan tentang alasan MFS meninggalkan mie dengan menjadikan agama sebagai alasan. kenapa ini terjadi pd aku? kalau dia seorang yang religous, pegangan agama aku tak kuat kah hingga dia sanggup meninggalkan aku? aku tak setaraf dia kah yang baru je begelar doktor? itu diantara persoalan2 yang sering timbul dalam diri mie hingga kadang2 mie rasa sangat rendah diri. jadi mie perlu cari jalan penyelesaian bagi kekeliruan tu dengan meminta pendapat orang lain. mie ceritakan pada kawan2 mie dari A-Z kenapa dia meninggalkan mie dan majoriti kawan2 mie langsung tak bersetuju dengan alasan dia meninggalkan mie ditambah pula ketika itu ada 'seseorang' yang sering mengganggu mie dengan menceritakan tentang keburukan MFS. sukarnya nak percaya hingga satu hari mie YM MFS dan cuba selidik sejauh mana kebenaran cerita dari 'seseorang' itu. di awal perbualan kami, mie agak kecewa sebab dia langsung x bukak cerita tentang ape yg 'seseorang' itu bg tahu pada mie tapi ntah bagaimana diakhir perbualan kami...

.... . : awak kenal pompuan tu slps saya kan
.... . : saya tahu..
MFS : hah?
MFS : mana awak tau?
.... . : sbb tu saya fikir
.... . : awk sengaja jadikan alasan agama tu
.... . : takpe la awak.
MFS : takpe la.. padan muka sy
.... . : saya terima qada n gadar nie...
.... . : allah sengaja nak saya tahu
.... . : kebenarannya
.... . : mie pun pelik
.... . : kenapa mie harus tahu sume tu
.... . : padahal mie dh cuba buang segala2nya ttg awak
MFS : atau pun Allah nak ajar, jgn percaya lg pd manusia yg nmpaknya religious
.... . : saya dh taknak cakap ape2 dh
MFS : sbb dia*pompuan yg dia jatuh hati tu * pun religious jugak
.... . : segalanya dh jelas
.... . : saya serahkan semuanya pd allah
MFS : sy minta maaf... sbb semua ni

MAAF?? semudah itu!! Segalanya dah terbukti. die memang sengaja mempergunakan agama untuk melepaskan diri. mie sedih sangat.. kalau benar dia tinggalkan mie disebabkan perempuan lain, kenapa perlu mempergunakan agama sebagai alasan? ape salah mie pada dia? pada keluarga dia? hingga sanggup mempermaikan dan memperbodoh2kan mie sebegitu rupa.

Pada MFS (mie tau, dia pasti akan masuk blog mie)
pls la.. awak dah memperbodohkan saya yang mungkin kurang ariff tentang cinta dalam islam nie, jadi jangan la awak memperbodohkan rakan2 cyber awak. saya tahu ape yg awak cakap tentang saya. kalaulah benar awak dah jatuh hati pada org lain ketika itu, kenapa la tak berterus terang dari awal.. tak payah mie tercari2 jawapan sebenar dan keliru dengan pendapat2 kawan2 mie.

Adeih!! sekali lagi nak cakap kat sini bahawa ape yg mie cerita nie bukan nak cari publisiti mahupun simpati tapi ianya semata2 luahan dari hati... :)


* * * * * * * * * *

NOTA TAMBAHAN :-
Nampaknya macam ramai je yg tak paham tentang alasan agama tu... so, DISINI terdapat email yang MFS kirim pada mie beberapa bulan lalu.. email yang terkandung sebab kenapa dan mengapa dia meninggalkan mie. masa nie mie tak tahu lagik sebab sebenar dia tinggalkan umie... layan je la ek!
 
Diconteng Oleh uMIe MieSYa pada 11:56 PM |

26 KomeNs

ala kalau dia cakap betul pon macam la Kak Mie kempunan coz x dapat dia. bukan leh mati pon dia x der.
  At June 28, 2007 at 7:47 AM Anonymous Anonymous said:
umie, jgn risau...kadangkala perpisahan adalah YANG TERBAIK buat kita....dan percayalah, pertemuan dan jodoh selepas ni adalah yg LEBIH BAIK DARI YG TERBAIK buat kita...yg penting adalah kesabaran, tawakkal dan doa....hanya semudah itu.
salam mie,
kak dhia pernah terkena dgn org yg menjadikan alasan agama utk menutup keburukan dia.

memang.. hingga kdg2 kita terkelu lidah dgn org2 mcm ni sbb mereka diberi kelebihan 'berdebat'.

tapi sekurang2nya kepedihan tu pengalaman buat mie mengenal yg mana mahu beriman kerana ALLAH dan yg mana mahu beriman kerana mahu mendapat ganjaran dari ALLAH semata2 (tanpa keikhlasan & menyerah diri sepenuhnya)

kak dhia xmahu menunding jari siapa salah kerana hanya mie, dia & ALLAH yg tau segalanya.

yg penting mie ambil smua itu sebagai pengajaran & bukan kesilapan k ;) smile bebeh...
salam mie....

jgn terlalu pk kan sgt...life must go on rite :)
akan hadir sesorg yg lebih baik dr dia tuk mie nnti...trust ur self :)
Salam awak..
hmm.. sya tahu jawapan kenapa tue.. nak tahu?sebab dia tue.. awk manje sgt kot.. hehehe.. jgn marah naaa.. :P
[matju}
aah btol tu.. cakap je la kan. ini nak jadikan agama lak sebagai alasan. ihiks!

[izali]
Terima kasih izali.. mmg kadangkala PERPISAHAN adalah YANG TERBAIK buat kita sekiranya PERTEMUAN itu membuatkan kita asyik berdukalara. tapi betapa sukarnya tuk terima PERPISAHAN yang secara tiba2 yang mana kita langsung tak tahu ape punca dan sebab ianya berlaku.

Sebelum saya terima dia, saya pernah dikecewakan dan saya sangkakan dia adalah lelaki yg terbaik untuk saya sbb dari segi zahirnya dia agak religious. tapi sangkaan saya salah selepas dapat tahu dia tinggalkan saya sebab pompuan lain tu.. sedih sbb tergamak dia menggunakan agama sebagai alasan untuk menutup keburukan dia...
[kak dhia]

waalaikumussalam kak dhia.. akak pernah terkena ke? huhu kejam kan??!

dia memang pandai bermain dengan kata2 hingga kadang2 umie hilang kata2 untuk mie membela diri.

sekarang nie ape yg menyedihkan umie bila memikirkan 'kenapa dia sanggup mempermainkan umie' sebab umie yakin bahawa umie takde buat salah pepe pon pada dia tapi umie bersyukur sangat kerana allah dah tunjukkan diri sebenar dia. :)

umie juga taknak buat kesimpulan dari cerita umie tu siapa yang salah n siapa yang benar.. mie dah serahkan segalanya pada allah. biar dia yang menentukan.

pepon, terima kasih kak dhia.. insya'allah umie akan ambil smua itu sebagai pengajaran & bukan kesilapan :):):)
[arynn]
Terima kasih rynn.. mmg sebolehnya taknak fikirkan sangat tentang pekara nie.. ape yang umie tulis semalam tu sekadar luahan hati pada malam tu je.. :D

insya'allah rynn.. :) akan hadir seseorang yang benar2 ikhlas n jujur terhadap mie nanti.. doakan umie yek..

[sahrul]
waalaikumussalam wak.. oo sesenang n sesuka hati je buat andaian ek.. cakap org manje konon.. :p eh! manja2 la bestt ape.. ihiksss
Umie..alaaa biasalah tu alasan untuk melepas diri sendiri...

Sebagaimana senangnya dia mungucapkan cinta camtulah jugak senangnya dia meninggalkannya.

p/s I just noticed his daily letter writing to you before in his special blog surat untuk Umie tuh...and I just couldn't believe this..but again, Umie he's NOT WORTH your tears...
Noushy ada baca blog SURAT UNTUK UMIE tu kan?? Blog tu dah tak wujud lagik. umie rasa dia dah delete blog tu.

Umie tahu, pada sesiapa yang baca atau terbaca blog tu tentu rasa tak percaya dengan ape yang dia dah buat pada umie sekarang nie.. sedangkan umie sendiri pun pada mulanya mmg sukar tuk percaya dia sanggup mempermainkan agama demi kepentingan diri dia.

Kali terakhir umie YM dia aritu, dia sendiri mengaku yang dia MUDAH JATUH HATI PADA POMPUAN. so, tak mustahil dia leh lupakan umie dalam masa kurang satu jam sekalipun :) lagipun, dia mmg dah ngaku akhirnya yg dia mmg sengaja jadikan AGAMA sebagai alasan kan.

Panjang lagi yg mie n dia borak kat YM.. tp takkan nak paste semua.. nampak sangat mcm mie nak cari gaduh dgn dia kan.. hehehe

Tapi, ini adalah entri terakhir tentang dia kott.. itupun kalo dia tak ganggu idop mie lg la.. :D
Takpe Umie, what goes around comes around....

...cuma cepat dengan lambat aje,yang pasti sekang Umie ceria dan doa pada yang Esa agar Umie tabah dan anggaplah dia bukan yang terbaik untuk Umie.
sabo yer... hehehhehhehe~!
salam kenai yer!
[Noushy]
Pepon, terima kasih noushy coz prihatin pasal ape yg berlaku pada umie.. tak sangka noushy pun ada baca blog "SURAT UNTUK UMIE" tu... hehe...

alhamdulillah sekarang umie rasa tenang n happy sangat dengan kehidupan umie dan umie berharap sangat biarlah kebahagian yang bakal mie kecapi selepas ini kekal abadi... :)

[Sunan_Jati]
Salam kenal sunan... terima kasih kerana sudi tuk bg umie semangat...
Salam umie...sebagai seorang yg telah makan garam dulu ni(mkn garam sket je..takut darah tinggi..hihihi)izinkan akak menulis sesuatu disini yer.

Anggap sahaja jodoh umie tiada dengan dia..mmg sakit klu umie kenang kisah2 lalu dan apa yang dia buat dgn umie.Memang akak akui kdng2 kita ckp tak mahu nak ingat tapi hati umie yang perit dan sakit memang sukar untuk diubati dan lukanya pasti masih berdarah.Seorang wanita yang telah terluka mmg payah utk kembali sembuh tp jgn jadikan ia sebgai penyebab utk umie tidak mahu bercinta lagi k.

Akak bukan pakar motivasi dan dalam soal agama juga tidak berapa bnyk ilmunya.Cuma apa yang akak selalu fikirkan setiap kejadian itu pasti ada hikmahnya.Bukan kita inginkan ia terjadi.Pertemuan umie dgn dia sekadar menguji keimanan seseorg itu.Allah swt lebih mengetahui.Pengalaman selalunya akan mengajar kita menjadi lebih dewasa dan matang.Satu perkara yang lebih utama...ujian dan dugaan itu adalah tandanya kita disayangi oleh Allah swt lalu kita diuji.

Akak doakan semoga umie sentiasa kuat dan tabah kerana pasti ada yg lebih baik utk umie kelak.Jangan kesali apa yg pernah umie lalui jadikan ia sebgai perangsang utk umie menjadi lebih berani.Buktikan umie tidak lemah.

Bnykkan bersabar yer umie...yg pasti akak dan pasti ramai lagi teman cyber ini menyokong umie.Kebenaran tetap kebenaran biar apapun org lain nak kata tntg umie..yg penting hati umie baik dan ihklas.

Peace*****
salam kenal umie...

hmm...cara ex awak tu memutuskan hubungan lebih kurang je mcm ex saya dulu.

memang sakit hati jika difikir2kan. Tapi percayalah, masa itu ubat paling mujarab. sampai masa dan ketikanya umie akan sedar yang kekecewaan ini merupakan pengalaman berharga untuk umie

X perlu berdendam atau bermusuh. pernah saya diberitahu salah seorang sahabat, kalau kita nak tahu kelemahan atau kekurangan kita, berkwnla dengan mantan kekasih tu. tapi, bukan semua boleh buat macam tu kan?

I believe, maybe someday u'll find the thruth behind the sadness. Berdoa dan tawakal padaNYA, insya Allah, umie takkan keseorangan.

huhu, terpanjang lak komen.
Gambatte ne! ^_^
[kak mie]
Waalaikumussalam kak mie.. panjangnye komen kak mie.. terharu umie baca..

Insya'allah.. saya akan jadikan kata2 kak mie tu sebagai satu perangsang dan semangat untuk saya lebih tabah dan pasrah dalam mengharungi hari2 yang mendatang..

Hanya allah s.w.t yg dapat membalasnya segala jasa baik kak mie.. :)
[Hajar]
salam kenal Hajar... 1st time hajar bg komen kat umie.. terima kasih banyak2 yer..

Mungkin semua lelaki menggunakan cara yg sama untuk memutuskan hubungan untuk mereka melepaskan diri hajar.. *itu bagi lelaki yg tak berperasaan la* tak semua lelaki macam tu kan .. :)

Kalau nak diikutkan rasa sakit hati, sakit lagi rasanya ketika dikecewakan dengan ex bf yang pertama dulu.. cuma ape yang kdg2 wujud dalam hati sekarang nie adalah rasa ketidakadilan terhadap umie. sebab umie yakin yang umie langsung x salah ape2 terhadap exbf umie yg baru nie. umie rasa terkilan kerana dia sanggup menggunakan agama sebagai pelepas diri..

tiada pengalaman yg berharga yg umie dapat dari kekecewaan sekarang n yg terdahulu cuma ianya mengajar umie sesuatu iaitu tidak terlalu mempercayai insan bernama lelaki dan berhati didalam memilih pasangan selepas ini.. :)

alhamdulillah.. sejak lahir lagi umie dah diajar agar tidak berdendam dan bermusuh dengan sesiapa.. :) dan umie yakin ex bf umie tu juga takkan sanggup berdepan dengan umie lagik..

Insya'llah hajar.. pepon terima kasih tuk komen yg panjang lebar tu.. :D
  At June 30, 2007 at 8:36 PM Anonymous Anonymous said:
umie x cantik pd pandangan chii..tp umie comel..keck molek jer..tp bila bersuara..adeih..x padan ngan kecik...ngeee....

erm...1st time waktu chii baca pasal ni..hati chii mcm arhghhh..kenapa dia gunakan alasan tu utk break up...sepatutnya dia yg membimbing kita wanita yg lemah..tp dia dok tinggalkan kita terkapai2...rasa mcm mau tibai pun ada..org camni xkan selamat..mempermainkan perasaan wanita..mungkin dia x kena sebagaimana dia wat kat umie...

rasanya umie da kuat krg ni kan..umie ada kami geng kaler2..opss...msjbox :p pape hal..umie leh cari kami..kami akan support umie dr blkg
[CHII]
Salam chii... umie tak cantik ek chii.. :( tp tak sume lelaki suke yg comei2 la.. :(( hehehe..

Bukan chii je yg tak setuju, malah leh dikatakan semua org sependapat dengan chii.. ntah bagaimana dia leh jadikan alasan agama tu. sedangkan dalam islam tak melarang umatnya bercinta. juz perlu tau jaga batasnya. cinta pada Allah tu mmg sejak lahir dan wujud di dalam hati....tiada siapa boleh mengatasinya btol tak?!

dan insya'allah chii.. umie takkan sesekali mendoakan segala yg tak baik pada dia.. cuma semoga dia sedar akan kesilapan dia dan tidak melakukan pekara yg sedemikian pada wanita lain.

alhamdulillah chii.. umie rasa sangatt kuat sekarang nie.. puas hati dan bangga dengan diri mie sendiri. rasa macam tak percaya mie mampu harungi segala cubaan2 tu..

Dan mie akui kekuatan yg mie perolehi ini juga berkat dari doa dan sokongan rakan2 yg sering singgah ke blog umie nie.

TERIMA KASIH CHII DAN SEMUA... I LOVE U ALL....
BERSABARLAH wahai adik. Masih ramai yang sayangkan adik. Yang penting Allah masih menyayangi kita. Apakata adik baca novel "ayat - ayat cinta" - Habiburrahman.
[abang long]
Inya'allah abang long... selagi saya boleh bersabar, saya akan sabar.. :) dan saya yakin bahaya saya boleh lakukannya..

saya tahu bahawa allah sangat sayangkan saya dan oleh kerana itulah saya sentiasa diberi berbagai2 ujian dan dugaan.. umie yakin bahawa allah nak lihat sejauh mana kasih n cintanya umie padanya kan abang long kan??

ayat - ayat cinta" - Habiburrahman?? best ke novel tu.. kalo abang long rasa umie leh peroleh sesuatu utk kebaikkan umie dari novel tu, insya'allah umie akan pg cari nanti novel tu.. :D
To Umie... thanks sebab terjumpa and rajin lawat blog damai saya tu... saya tak rajin post pun... sebab kekangan masa dan idea. :D. tapi suka lawat blog orang lain, sebab meriah. like yours. ;P

==

I sympathize for the things that has happened between the two of you. berat jari-jemari orang yang menaip memberi komen, berat lagi bahu yang memikul kan..=P saya yakin dan pasti umie sedih (tapi maybe sekarang dah overcome semua kan), tapi saya lebih yakin yang orang yang menyebabkan kesedihan itu dan orang yang menjadi punca kesedihan itu berlaku merasakan yang lebih sedih daripada itu.

kebahagiaan yang sebenar adalah apabila kita melakukan sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain bahagia. dengan perbuatan kita itu, seseorang itu dapat bahagia, dengan izin Allah jua. bayangkan bagaimana perasaan orang2 yg selalu berbuat kebajikan dan menolong orang lain. dia tentu bahagia dengan melihat orang lain bahagia. dan dia bahagia kerana atas asbab dia, orang lain dapat bahagia.

sebaliknya, bayangkan pula jika kita menjadi punca kepada orang lain menjadi sedih dan kecewa. kerana perbuatan kitalah orang lain menjadi susah dan sedih. kita akan rasa sedih kerana keburukan diri kita, tambah lagi dengan sedih kerana melihat ada hati lain yang sedih. lebih2 lagi apabila kitalah punca kepada semua kesedihan itu berlaku.

jadi, jika umie sedih, begitu juga dengan orang tu...

tapi jika umie rasakan sesuatu perkara itu tidak adil, kembalilah pada ALLAH. kan Allah Maha Adil. umie mungkin sedih skrg, tapi masa depan nanti bahagia pula. mungkin umie nampak dia bahagia sekarang, tapi masa depan nanti mungkin ia kena balik pada dirinya... bukan maknanya padan muka. tapi nak kata Allah itu Maha Adil dan merupakan perancang yang sebaik2nya... sesuatu yg kita buat pada orang lain, tak kira perbuatan baik atau buruk, nanti2 Allah akan berikannya balik pada kita.... sebab tu tak rugi kalau kita buat baik dan bersangka baik pada orang lain selalu....

jadi, berbaik sangka lah... cubalah berbaik sangka pada dirinya... serahkan semua pada Allah untuk mengadili sesuatu tu....

apa pun, kalau umie sedih lagi, ni saya nak share kata-kata yang saya suka baca ketika sedih2. bila apa yang kita usahakan tu, walau setelah bersungguh2 dan sepenuh hati dan jiwa kita laburkan, tapi akhirnya ditakdirkan ia tak dapat kita perolehi dan segala usaha kita tak berjaya... rasa macam sedih dan dipermain-mainkan. pendek kata bila frust lah.. =) tak limited pada kisah percintaan sahaja. =)

==

Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang mencipta segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti DIA akan damaikan hatimu kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia, bukan ALLAH tak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi itulah yang DIA mahu kerana DIA tahu, hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-NYA...

:)
cinta mmg menyedihkan.
dari sahabat, jadi cinta. Kalau cinta berjaya, jadi bhagia. Kalau cinta tak berjaya, boleh mewujudkan kebencian.

yang namanya cinta memang sulit.

insyaallah. Allah maha mengetahui. Allah tidak pernah memberikan manusia pasangan yang salah. Tapi kita sendiri yang sering menjadikan diri kita ini pasangan yang salah. :)
[salam syahidatul]
Terima kasih untuk setiap kata2 nasihat dan pandangan syahidatul yg panjang lebar tu.. terus terang umie katakan yg mie terharu sangat coz syahidatul sanggup meluangkan masa dan menaip setiap kata2 yg panjang lebar nie untuk umie..

Betul kata syahidatul "kebahagiaan yang sebenar adalah apabila kita melakukan sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain bahagia" tapi mie takkan membahagiakan seseorang yg tlh menyakiti hati umie.. tp, tak bermakna mie akan mendoakan kecelakaan dia. segala2nya mie dh serahkan pada allah.. ape yg tertulis di blog umie tu adalah utk kesedaran sesiapa yg pandai2 buat andaian yg bukan2 terhadap mie.

mie juga bukan nak berburuk sangka ke apa pd dia.. tp segalanya dah terbukti.. dia sendiri mengaku yg dia jatuh hati pd pompuan tu. :D

So, kalau dia sedih sekalipun mie takkan peduli sama seperti dia langsung tak pedulikan perasaan mie ketika dia memuntahkan kata2 yg menyakitkan hati dan membangkitkan rasa kekecewaan dlm diri mie waktu dia minta perpisahan dulu.

pepon, umie pun suuuke sangat dengan kata2 yg syahidatul bagi nie...

"Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang mencipta segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti DIA akan damaikan hatimu kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia, bukan ALLAH tak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi itulah yang DIA mahu kerana DIA tahu, hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-NYA..."

Terima kasih syahidatul.....
[chikadior]

Betul cakap chika tu.. sokong 100% jadi umie rasa, kalo dah berkawan tu biarlah berkawan selamanya jika x yakin tuk membahagiakan kawan yg dicintai itu kan... :)

Percintaan yg gagal bukan sahaja boleh mewujudkan kebencian.. malah jika tidak terkawal ianya boleh juga mewujudkan dendam n permusuhan.. nauzubillah.. semoga umie bukan tergolong dikalangan yg sebegitu.. :D

Segala yg baik itu datangnya dari allah s.w.t dan yang buruk/tak baik itu datang dari manusia itu sendiri... :) salah umie mungkin disebabkan tidak berhati2 semasa memilih pasangan dan terlalu mempercai seseorg yg kononnya seorg yg religious....