Kisah lalu - antara aku dan dia..

Wednesday, September 26, 2007
Semalam.. ketika mie berbual2 dengan salah sorg drp kawan mie kat YM.. tiba2 dia bagi mie URL friendster 'seseorang' untuk mie buka. Ingatkan sape la punyer.. sebab kat URL tu ada tertulis perkataan sayangyin. Sekali mie bukak, terpapar di badground friendster tersebut gambar seorang lelaki yg aaaaaaaamat mie kenali bersama seorang wanita. Mereka kelihatan mesra sekali. Dah lama tak menatap wajah lelaki ini.. Lelaki pertama pernah singgah dihati mie.. Lelaki yang mie pernah sayang gila2 dulu.. Lelaki yang banyak berjanji serta bagi mie harapan.. dan lelaki itulah juga yang telah kecewakan mie hidup! hidup!.. Lelaki yang langsung tak tahu menghargai kasih sayang mie.. Lelaki yang tak pernah memohon maaf dan langsung tak pernah cuba memperbetulkan kesilapannya. Itulah kali pertama mie merasakan sakitnya pabila putus cinta hingga wujud rasa dendam dan benci terhadap dia satu ketika dulu..

Malam 20 Oktober 2005...
Seminggu je lagik nak raya. Dia berubah! dia suruh mie melupakannya.. Langsung tak dinyatakan sebab kenapa dan mengapa dia berbuat begitu. Bila ditanya samada dia punya gf baru, dia menidakkannya.. "Sudah la tu.. sudah la.. die malas nak pk2 dah la.." itu je jawapan dia berkali2. Ntah kenapa peristiwa malam tu terasa segar je dalam ingatan nie. Kadangkala terasa sedih sangat.. kenapa tergamaknya dia buat begitu pd mie.. ape dosa mie pada dia.. sampai sekarang mie tak tahu. Padahal 2-3 hari sebelum tu hubungan kami sangat baik seperti biasa. Berbual di YM dan Skype. 2-3 hari sebelum itu juga mie telah poskan serunding ikan bilis buatnya.

Itulah malam yang paaaaaaling teruk mie rasa. Ntah berapa jam mie menangis membuatkan abg zely menyedarinya *mungkin tangisan mie agak kuat ketika itu* ketika bersahur pagi tu..

"Tadi abg zely ada dengar org menangis dalam bilik hang. siapa yg nangis?"
"Owh ye ke? tak tahu la"
mie menundukkan muka mie sedikit. konon nak sorokkan mata yg bengkak tu. tapi akhirnya terkantoi juga..
"Hang ke nanges? kenapa? gaduh dengan Kak Tun ke?"
Masa tu air mata nie laju je turun. Tak sempat nak menjamah sesuap nasik pun. mie bangun meninggalkan meja makan belari ke bilik dan mennanges lagik...

Pagi 21 Oktober 2005
Mie keluar dari bilik dan berlagak seperti tidak berlaku ape2 semalamnya.. tapi mie tak mampu sorokkan mata mie yang bengkak itu. Pada pagi itu juga abg zely dan kak lah bersiap2 untuk pulang ke kampung abg zely kerana mereka akan beraya di sana dahulu. Mie cuba mengelak dari bertembung dengan mereka dengan membasuh baju di belakang rumah. Betapa prihatinnya abg zely ketika itu.. dia tanya mie sekali lagi...

"Kenapa semalam?"
"Takde ape2"
*air mata mula bergenang*
"Abg Zely mintak maafla kalo umie rasa abg zely nie busy body.. nie pun sebab Kak Lah hang yang suruh abg zely tanya hang kot2 hang ada masalah ke ape"
"Takde pepe la.. cuma sedih sbb ada member rapat meninggal"
ntah bagaimana terkeluar kata2 berunsur penipuan itu.
"Owh ye ke? takpe la kalo macam tu.. cuma abg Zely nak nasihatkan, tak elok menanngis lama2.."
abg zely berlalu pergi dan mie menangis lagi...

Sampailah saat ini tiada seorang pun daripada ahli keluarga mie tahu apa berlaku pada mie malam tu. Kadangkala ada juga mereka bertanyakan tentang hubungan mie dengan lelaki tu. jawapan mie hanya OK jer.. biarlah.. biarlah mie tanggung sendiri. Hampir setahun juga la mie cuba membuang dia jauh dari sudut hati mie hingga mie bertemu dengan MFS yang juga turut meninggalkan mie pada akhirnya.. tapi syukurlah! perpisahan kali ke-2 langsung tidak menggugat emosi mie. Mungkin pengalaman sebelum tu membuatkan mie berfikir lebih matang dan dapat mengawal emosi mie dengan baik.

Kini semua tu dah jd kenangan buat mie. Kenangan yang mungkin takkan dapat dilupakan dalam hidup mie. Kawan mie ada bertanya tentang perasaan mie apabila melihat gambar tu. Mie senyum sendiri. Sungguh! tiada secalit pun rasa sakit hati, cemburu, marah atau sebagainya.. "Kenapa mie harus cemburu? mie dah bazirkan masa mie hampir setahun kerana memikirkan tentang dia.. kini mie harus pandang kedepan. Mie taknak kenangan masa silam mie merosakkan mood mie yang sedang BAHAGIA ini.. lagipun, mie tahu dia juga sedang bahagia kerana mie juga pernah mendoakan kebahagiaanya... :)

Di curik di friendster lelaki tu.. harap2 dia tak dakwa mie nanti. ihiks!



Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita...

Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka...

Kemaafan yang di beri secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi.. Insya'allah.


Psstt : Mie bahagia kini walaupun tanpa cinta seorg lelaki. Namun bukan bermakna mie akan terus begini. Insya'allah mie yakin, pasti ada seseorang yg bisa membahagiakan mie satu hari nanti. kan?
 
Diconteng Oleh uMIe MieSYa pada 6:30 AM |

25 KomeNs

Salam Mie, kakjie harap bahagia yg mie ucapaakan itu dpt mie rasai sepenuhnya bkn menidakkan rasa hati. Kita sering menafikan perasaan sebenar utk motivasi diri kita, kan?

Mengenang dan masih sayang pada dia tu tak salah, normal sbb dia pernah hadir dlm hidup kita, bohonglah kalau hanya derita yg pernah dia bawa, tentu ada saat bahagia kan...tetapi mungkin selepas dikecewakan, sayang atau ingatan kita bukanlah spt waktu2 dia masih ada hubungan dgn kita...perasaan tu berlainan tapi tak mungkin kosong tak de perasaan langsung..sbb kita ni manusia, punya hati dan perasaan, emosi juga jiwa yang lembut.

Moga mie akan terus melangkah kehadapan untuk mencapai kebahagiaan yang lebih berganda2..aminnnn
- komen pertama ... pesal komen org kat atas ni panjang bebeno?
- tabik la kalo dah maapkan si dia. bukan senang nak memaapkan. tapi memang kene memaapkan. barulah jiwa dan hati menjadi murni, aman dan tenteram.
- mungkin elok dia meninggalkan. mungkin untuk seseorang yang lebih baik dari si dia bakal muncul *ehem ehem* (pesal tetiba jek pak cik terdehem dehem nih?)
- x salah sesekali teringatkan kisah lama. tu sebahagian dari lipatan sejarah hidup kita. hak kita untuk mengingati nya.
kak ryn paham apa yang umie rasa dulu tuuu....pedih mmg pedih, bile org yg kite sayang x pernah hargai kite...mgkin pada mereka cinta itu xde harganya....

luka hati mmg leh sembuh, tp parutnya tetap akan kekal...

apapun, bahagia pasti akan ader jua buat kite nnti....
Meh akak citer pengalaman akak meh..kot-kot leh jd panduan kt umie..
akak penah rase mcm umie..ditinggalkan..sakit mmg sakit..rasa berdendam, rasa kenapa dia sanggup buat akak camni..
walaupun akak bermotivasi diri sendiri, akak doakan dia bahagia, tu cume nk cover diri akak je padahal dendam still ada.
Sampai akak muhasabah diri sendiri, akak neutralkan diri sendiri. Akak cuma anggap yang dah lepas biarlah lepas, yang penting untuk masa sekarang. Dan akak kembali berkawan dengan dia, macam biasa, macam akak tak pernah ada hubungan lagi rapat lebih dari kawan. N akak rasa bila akak dah neutralkan diri akak, akak dah tak rasa pape. Even tengok gambar die dengan awek die ke..pompuan mane ke, akak leh gurau-gurau dengan dia. Dan die sendiri boleh share dengan akak perempuan mana yang dia minat, perempuan mana yang dia suka.

Pointnye, nak cakap kat sini, bila kite neutralkan diri kite, kite takkan teringat ape pun yg die wat kat kite.

Akak doakan Umie jumpe someone yang leh jaga umie..ke dgn "ehem...ehem"..tu ke..diekan baik..hikss...

P/S: komen palin panjang akak bg kt blog..hahahhaa
Jgn tipu kalu kata x jeles!! umie tipu! tipu! hahah.. Ooopsss! Ekceli kita berhak utk berasa cemburu, yelah sbb dia kita pernah syg kn cumanya x elok diperpanjangankn kesedihan tu.. Kshida sendiri pun bila terjumpa boipren2 (ceh! byknya boiprenku!)lama ngan aweks or bini dorang, ada rasa sedikit cemburu, sbb ada satu harapan yg kita pernah mimpikn bersamakn.. terputus ditgh jln walau apa pun alasannya.. Cuma bg kshida, kshida lebih sedang perasaan benci dan dendam tu kita tukarkn menjadi satu perasaan spt seorang kenalan yg pernah rapat dgn kita satu waktu dulu.. itu lebih indah.. atlis dia mungkin lebih memahami apa yg kita rasakn sbb kita pernah berkongsi perasaan bersama kn.. so belum tentu yg baru dpt paham hati dan perasaan kita sebagaimana dia dulu.. betul x?? So, kalu umie boleh terima dia sebagai kawan dan masih meneruskn tali persahabatan itu lebih baik.. hehe.. pendapat je tau!
salam mie,

doakan je kebahagiaan dia. Insyaallah mie akan jumpa org yg boleh menghargai hati mie, yg lebih baik dari dia....

kenangan mmg sukar dilupakan...
memaafkan mungkin boleh tetapi tidak melupakan...
- dalam banyak2 citer2 d atas ... citer si juera lah yang paling sadis, paling sayu, paling syahdu, menyayat hati yang telah tersagat. hampir2 air mata tumpah lagi sib baik air mata dah tiada lagi .. kering.
moga2 juera juga berjumpa yang lebih baik, yang lebih sekufu, yang lebih membahagiakan.
*ehem ehem* pak cik terdehem sekali lagik ...
- pasan tak? pak cik sorang je jejaka yang mengomen kisah ni. :)) muahahahaha
- pas ni kene puasa dari mengomen blog orang plak kut ...
Kak jie--> Insya'allah kak.. dah lama pun ianya berlaku. saya bahagia bersama keluarga & kawan2 disekeliling saya sekarang nie.. :)

Masa baru2 berpisah tu, mmg susah sangat nak buang dia jauh dr kotak fikiran saya nie kak jie. sekarang nie, alhamdulillah saya dah dapat kawal emosi saya.. mmg dah tak ingat langsung pun kecuali ada sesuatu yg membuatkan saya teringatkannya.. kenapa? tak percaya ek? hehe percaya lahh..

Pepon, terima kasih sangat di atas kata2 kak jie di atas.. kak jie mesti pernah rasa sepertimana saya rasa kan?... :)

Pokcik---> Kak jie mmg.. kalo komen soal cinta, putus centa, kecewa, keciwi nie tak sah kalo x sampai 360 patah perkataan.. hahaha tp komen2 dr kak jie mmg power la.. :) tajam menusuk ke kalbu :p

Tu arr pokcik. jenuh dah saya memotivasikan diri saya nie hingga dapat memaafkan dia hidup.. hidup.. kalo org lain x tahu la. bukan ape, dr pengalaman umie la kan.. selagi kita berdendam, selagi itulah kita akan asyik teringatkan dia.. pepon, mende nie makan masa gak la.. depend pd seseorg tu handle macamana.

Insya'allah pokcik.. mmg sedang menanti 'seseorang' tu pun. ihiks!kenapa berdehem2 lak? pokcik nak rekemen adik pokcik ek? muahahaha

Kalo boleh nak delete je memori cintan cintun dolu2 tu dlm otak nie..
Kak rynn---> Terima kasih kak rynn kerana sudi memahami.. mungkin akak juga pernah rasa ape yg saya rasa kot.. :) kadangkala lelaki nie bukan mementingkan sangat ttg cinta dan soal hati. mereka lebih tertumpu pada keseronokkan dlm perhubungan kot.

Insya'allah parut yg tinggal tu juga pasti dapat dipulihkan. mungkin dengan kehadiran 'seseorang' yg lebih baik dan lebih menyayangi kita...

Kak Zura---> ape yg akak cakap tu ada betulnya.. saya juga buat begitu. itu sebab la saya dah tak kisah n tak rasa pepe bila nengok gambar dia dengan awek dia tuh.. cuma nak berkawan tu susah sket la. sbb dia sendiri agaknya dah takut nak berdepan dgn saya..

Terima kasih atas doa akak tu.. 'ehem.. ehem..' tu sape? elelele 'ehem.. ehem..' tu kan suke kan akak :p

Psstt : paling panjang ek? nak anugerah ke :p
Kak sheda---> mana ada tipu la.. mmg dah tak rasa pepe. Saya dah tahu dia dah ada gf baru pun dah lama. Lepas breakup tu lagi saya dah tahu siapa gf baru dia.. masa tu leh dikatakan tiap2 hari saya tgk gambar dia dgn gf baru dia tu melalui kawan saya. so, dah terbiasa kot. Dah lama saya tak tgk gambar diorg sbb jemu.. sekali kawan saya gatal tangan soh saya bukak friendster tu lagi semalam.. jadi kawan? tak mungkin la. langsung tak terlintas kat fikiran nie nak berkawan dgn dia. takkan!

Kak meera---> terima kasih kak meera. dulu je saya pernah mendoakan dia. takde la tiap2 hati nak mendoakan kebahagiaan dia. lebih baik mie berdoa utk ibu bapa umie. tul tak?
Pokcik---> baru nak cakap yg pokcik satu2nya lelaki yg mengomen di entri saya nie.. hehe tak payah berangan2 nak pose mengomen entri owang. habiskan puasa yg disuruh allah nie dlu :p

putus centa tu pekara biasa je kan pokcik? so, tak hairan la dengan citer2 kak zura tu :p ntah macamana la plak kisah pokcik... hehe pernah terkecewa atau mengecewakan org nie pokcik? baik jawap??!!
- soklan last tu tak leh jawab. sebab mulai saat ni pak cik puasa dari menjawab dan mengomen blog orang. :)) muehehehehe
- pesal banyak munyi 'ehem ehem' kat entri ni ekk?
aku baru nak komen, tp semua org dah komen dulu....dorang komen tu betol la tuh. lg pon mana la aku layak nak komen, sbb aku pon dulu bercinta sekali jek smp skrg....sbb aku aku jenis loyal kot @ maybe aku jenis x pandai ngejas awek...waarghhkaka
pokcik, meh le sy cerite dgn pokcik cerite sy yg menyayat ati..semoga air mata pokcik yg dh kering, penuh balik n tumpah balik..hikss..nk bisik je kt telinge pokcik, xmo org len dgr..hahahaa..gambatte umie..:D..
pokcik---> Tak boleh jawap ek? baik la.. baik la.. simpan je la jawapan2 pokcik tu buat rendang ayam... :D wakakakaka.. saya rasa pokcik mengalami sakit sendi la sebab tu asyik berdehem je.. ihiks!

Bro izali---> Memandai jerk la bro nie.. sume orang layak untuk komen kat sini dan memang di alu2kan sangat2 memberi kata2 nasihat, semangat, pendapat dan pandangan :)

Bro tak pandai ngejas awek tp pandai ngejas org masuk takaful.. :p

Kak Zura---> Jangan bisik2 kak zura.. nanti bukan air mata je yg kuar, air liur basi sume meleleh sbb tertido dengar citer akak.. muahahaha
percayalah that man is not rite for u dear..kita sangka kita kehilangan org yang kita sayang tu, tapi sebebnarnye org tu akan diganti dengan org lain..yg tentnya lebih baik.saya pun sendiri merasanya.berkali- sampai saya sendiri sudah jemu nak mencari cinta(wahhh ayatt..).tapi saya percaya, takdir ketentuan Allah.Doakan agar kita bertemu jodoh yang baik...
umie,
akak doakan umie akan jumpa orang yang betul2 boleh membimbing umie dan sayangkan umie seadanya. Insya Allah.
memang kita bahagia kan dengan cara kita, tp kekadang ada ketikanya kita akan terasa juga kekurangannya.
Insya Allah, ada tu, cuma lum sampai masanya je lagi.

Gambatte ne~ ^_^
- bukan x mo citer. tapi sedia kan lah peng'keras' nya dulu. kupi chap kapal api ke? tongkat ali ke .. ngan pulut kunen bercecahkan rendang ayam. mak aiii .. leh citer dari lepas tarawih sampai sahur .. break kejap2 untuk amal ibadat skit ;)) huhuhu
- dak tepeng tu nak bisik kunun. piiiii rah ... kedemuts yang amat!
>>Cikgu nuol
Terima Kasih kak nuol.. :) masa mula2 breakup tu mmg saya rasa 'down' sangat2.. rasa mcm dah takde sape2 lg dlm idop nie yg sygkan saya. sekarang dah tak rasa camtu dah sbb saya dah sedar bahawa dia mmg tak sesuai utk saya.. diganti dengan sesiapa tu saya serahkan segalanya pada allah s.w.t tentukan.. sbb sesuatu yg baik tu datangnya dari dia.. :)

Bukan saya atau kak nuol sahaja yg pernah merasainya. sbb saya yakin, ramai lg wanita2 & lelaki kat luar sana pernah dan sedang merasainya. Jangan jemu kak... nanti jd andartu cemana?! ihikss.. tak payah susah2 nak mencari cinta.. sebab cinta ada di mana2.

“cinta pada bunga, bunga akan layu, cinta pada manusia, satu hari manusia akan pergi dan cinta pada Allah, itulah cinta yang kekal abadi”

>>Kak Hajar..
Insya'allah kak.. semoga doa akak cepat2 dimakbulkan allah s.w.t.. ameen. terima kasih sangat2 di atas doa akak tu..

Bukan kadangkala je merasa kekurangan.. malah kalo ikutkan hati, tiap2 hari akan memikirkan tentang kekurangan2 pada diri dan dlm kehidupan. biasa la tu kan.. tak semua kehidupan seseorang tu sempurna.

>>Pokcik..
Eiii ape pengeras2.. macam bomoh plak pokcik nie? nanti la saya order pengeras2 yg pokcik minta tu kat e-bay... muahaha kak zura kedemut ape dgn pokcik nie? rasanya kak zura tu pemurah orangnya *ngampu kak zura sket.. kot2 terbukak pintu hati nak banje mekdi ke* hehehe..
slm umie, jgn dikenang perkara yang lalu kalau ia boleh membuatkan umie bersedih ye...jgn dikenang lelaki seperti itu..byk lagi lelaki yg bleh hargai umie dan jaga umie sehingga akhir hayat..bahagia dunia dan akhirat..acai doakan yang terbaik untuk umie ye..amin..
bertapa akak dpt merasai kesakitan yang mie telah lalui..kalau boleh pasti umie tidak mahu ingat lagikan tp apakan daya setiap kelukaan itu pasti akan menjadi parut yg sukar hendak sembuh.

bertapa kuat mie melaluinya wpun akak tahu luka itu begitu dalam sekali.

akak doakan semoga umie akan bertemu dgn kebahgiaan suatu hari nanti..

pengalaman pahit akan mematangkan kita.
satu hari nnt akan ade sorang lelaki yang benar2 menghargai akk... :) moga kebahagiaan sntiasa menjadi milik akk... ;)
>>> Faisal..
Terima kasih atas doa acai tu.. :) sape yg suke nak kenang2 pekara yg menyakitkan hati kita acai.. kecuali ada sesuatu yg membuatkan kita terkenang kan ia kembali.. pepon acai jaga si'dia' baik2 yek! jangan sesekali kecewakannya.. :p

>>> Kak Noamee..
Terima kasih kerana memahami kak.. :) memang saaakit sangat bila di kecewakan macam tu kak. tapi itu dulu... alhamdulillah kini luka dah tinggal parut kecil. hehe kalo sentuh pun rasa sakit sikit2 je...

Terima kasih juga di atas doa akak tu.. kini saya dah pandai nak kawal emosi.. :)

>>> Ayumi(diya)..
Insya'allah diya.. akak juga berharap akan bertemu dgn seorang lelaki yg iklas, jujur dan menghargai akak. Lambat atau cepat tu akak serah segalanya pada Allah s.w.t mengaturkannya..

Pepon, terima kasih atas doa diya tu yek!
ewah....lama tak jenguk..korang dok ngata kakjie rupanya.

sebenarkan umie..tak pernah rasapun sakit bercinta mcm ni...tatau arr...dulu2 rock kapak mana de cintan cintun..hahahaha
>>> Kak jie..
Sabor kak jie, sabor.. marah pokcik yea? dia tu mmg gitu sejak ada affair dgn sang bulan nie urat otak dia jd renggang skett :)) hahaha.. rock kapak takde cinta cintun ek? tak tahu la pulak saya.. :p